Alpinism | Arta cultura | Diverse | Divertisment | Film | Fotografie | |
Muzica | Pescuit | Sport |
Arta Greaca
In manifestarile
cele mai vechi ale artei romane se regasesc elemente ale artei celorlalte
popoare italice cu care romanii au venit in contact. Prima faza deci a artei
romane se prezinta ca o sinteza a contributiilor acestor populatii italice .
Ideosebi aportul etrusc a fost fundamental in arhitectura templeror si in
scluptura in bronz.
Incat , incepind cu sec VI ien creatia artisticaa romanilor va evolua timp de 4
secole paralel cu arta etruscilor. In sec IIien arta romana incepe insa sa-si
defineasca personalitatea: numai din acest secol incolo se poate vorbi de o
'arta romana'.
Este adevarat ca influenta artei grecesti si in special a artei elenistice
contemporane se facuse simtita mai de mult pri intermediul etruscilor au al
colonistilor greci din sudul Italiei. Dar acum dupa cucerirea Corintului de
catre romani tablouri, statui de bronz sau de marmura, basoreliefuri etc
jefuite de cuceritorii romani din intreaga lume au fost aduse la Roma in
cantitati considerabile. Dupa care ,in orasele Italieisi in primul rand la Roma
au venit din Grecia si din orasele Asiei Mici , de buna voie un mare numar de
artisti i mestesugari , arhitecti ,pictori si scluptori.
Spirite pozitive si practice ,romanii aveau vocatia realismului .Tendintele
artei romanesunt preponderent realiste. Fondul stravechi rustic al romanilor
nu-i putea ajuta sa aprecieze nici subtilitatea, nici fantezia , nici
rafinamentul, nici temele pur abstracte in arta.Viziunea fundamental realista a
romanilor este perfect confirmata si ilustrata in scluptura , dar si un
pictura, inclusiv in mozaic .Aceasi viziune explica si preferinta artei romane
, mai putin pentru statuie cat mai mult pentru basorelief :gen care -i da
artistului posibilitatea sa consemneze cat mai corect si mai exact un episod
sau un fragment din realitatea vietii. Ca inspiratie si stil, in alegerea
motivelor si enuntarea teoriilor arta romana a folosit limbajul artistc grec,
integrindu-se perfect in arta elenistica a timpului.
ARHITECTURA
Ca in intreaga lume elenistica ,si la romani arta dominanta era arhitectura.
Casele romanilor se deosebeau de cele ale grecilor ,in primul rand prin acel
element tipic roman care este atrimul, curtea interioara , de forma
rectangulara sau patrata,cu un bazin sau un put in centru ,iar de jur-inprejur
cu camerele de locuit : in atrium erau plasate imaginile stramosilor si caminul
domestic , precum si statuile divinitatilor protectoare ale familiei.
Procedeele de constructie s-au perfectionat cand in sec II ieh s-a descoperit
un fel de ciment :un conglomeratartificial de pietris si nisip, amestecat cu
materii vulcanice, peste care se turna in cofraje mortar.Dupa aceasta, peretele
era acoperit cu caramizi are sau cu mici blocuri de piatra taiate in forma de
romb. Apoi prin folosirea generalizata a caramizilor arse, a fost posibila
constructia boltei in leagansi a cupolei care putea acoperii sali de mari
dimensiuni. Asemenea progrese tehnice i-au ajutat pe romani sa realizeze
edificiiindraznete,impresionind prin dimensiunile lor uriase : constructii in
special cu caracter pur utilitar: bazilici, terme, apeducte si edificii
destinate spectacolelor.
Atat de solidele poduri romane, indispensabile imensei retele de drumuri ,erau
perfect calculate ca sa reziste la presiunea apei. Podurile din epoca imperiala
nu foloseau in totdeauna betonul ci blocuri de travertin . Ei cunosteau din
cele mai vechi timpuri si arcul liber. Ponte Milvio din Roma, de pilda , avea
arcele cu deschiderea de 18 m : dar in Spania , podul in intregime din argit de
langa Alcantara, peste fluviul Tajo, pod lung de 189 m , are sase semiarce
circulare, deschiderea celui mai mare fiind de 27 m. Iar podul lui Traian de la
Portile de Fier, avea o lungime de aprox. 900 m , cu piloni de piatra la o dis.
de 51 m unul de altul.
Adeseori podurile trcand peste apele unui rau sau traversand o campie,
functionau ca suport al unor apeducte. Faimoasele apeducte romane, opere
impresionante de inginerie, aduceau in orase apa prin tuburi sau canale
sustinute de arcuri uriase, de la mari distante. Inginerul roman Frontinus,
expert in constructia de apeducte, spunea ca acestea sunt 'principalul
semn al maretiei Imperiului roman'.
O realizare tipic romanain domeniul arhitecturii a fost si amfitiatrul. Aceste
gigantice constructii ovale reprezinta o dublare a teatrului semicircular greco
roman, a carei prima versiune permanenta , constituita in piatra si stuf
vulcanic ,a fost completata de pompei, in 54 ien. Arena de forma eliptica era
acoperita cu nisip pentru ca acesta sa absoarba sangele oamenilor ori al
animalelor. Primul amfitiatru, prtial din piatra a fost construit la Roma de
Augustus, II sub Nerodar cel mai mare amfitiatru romansi totodata si cel mai
celebrueste'Amfitiatru Flaviilor'(sau Coloseum).,inceput de
Vespasian si terminat de Titus in 80 ien.
Poze arta romana
Coloseumul
Fontana di Trevi
Biserica Sf. Pavel
Basilica din Roma antica
Columna lui Traian
Arta Greaca
Arta greaca reprezinta productia artistica a civilizatiei
grecesti , cu toate ca este dificil sa se stabileasca cu
precizie limitele cronologice ale acesteia.
Artele care s-au dezvoltat in Grecia antica , cea minoica si cea
miceniana reprezinta baza artei grecesti.
Se plaseaza nasterea artei grecesti in jurul secolului IX I.C. ,
odata cu aparitia perioadei geometrice. S-a convenit ca dupa ce
apogeul acestei arte a fost atins in secolul V , I.C. in perioada clasica,
ultimele sale manifestari urmand sa se stinga in pragul
bataliei de la Aetium , din anul 31, I.C. In realitate lucrurile sunt
putin altfel deoarece si dupa batalia de la Aetium este
observata influenta artei grecesti in productiile orientale si cele
occidentale. Imensa expansiune a culturii grecesti poate explica
importanta acestei arii de influenta .
Datorita actiunii de colonizare din secolele VIII si VII i.e.n.
arta greaca se impune treptat de la cadrul restrans al Marii Egee in
toata regiunea din jurul Marii Mediterane. La sfarsitul
secolului IV datorita cuceririlor lui Alexnadru cel Mare lumea greaca
este limitata la est de India iar la sud inglobeaza tot Egiptul
si mai ales Imperiul Persan. Totusi la aceasta diversitate
geografica se adauga profunde diviziuni politice.
Este adevarat ca in fata dusmanului orasele
grecesti se gasesc unite dar in razboaiele din secolul V , I. C.
sau in cadrul participarii comune la Jocurile panelenice ele nu au nici un
sentiment de apartenenta la aceasi entitate. Cu toate acestea in
aceasta diversitate rezida o identitate culturala comuna
care face posibil sa se vorbeasca despre arta greaca.
Originile artei grecesti au ramas invaluite in mister pana
la inceputul secolului al XX-lea deoarece in Grecia nu au fost gasite urme
ale epocii de piatra. Dar acum se stie ca nasterea artei
grecesti isi afla originea in confruntarea mai multor
civilizatii ce se aflau in bazinul oriental al Marii Meditaerane.
Arta cicladica este cea mai veche martuire a artei grecesti .
S-a desfasurat in epoca bronzului vechi. Cele mai frumoase
manifestari ale Cicladelor , pe langa numeroasele obiecte din bronz
si argint , le constituie idolii cicladici. Aceste statuete din
marmura reprezentau personaje puternic stilizate . La realizarea lor s-a
tinut seama riguros de pastrarea proportiilor, care le-a
conferit un superb echilibru. Este inca imposibil sa cunoastem
semnificatia lor exacta. Spre sfarsitul mileniului al II-lea
I.C., se diminueaza producerea lor.
Arta minoica corespunde perioadei de dominatie a Cretei in jurul anului
1800 I.C. Se realizeaza construirea primei generatii de palate ,
printre care si cele din Cnossos si Malia. Palatele sunt puternic
inspirate din modelele orientale. Aceste constructii au in alcatuire
o curte rectangulara , in jurul careia se afla o serie de
incaperi , de sali de ceremonii si de culoare pentru procesiuni.
A doua serie de palate cretane este reconstruita in secolul VI I.C. pe
aceleasi locuri ale palatelor din prima generatie distruse brutal.
Constructiile sunt similare primelor, peretii sunt acoperiti cu
fresce magnifice in culori stralucitoare . Prin intermediul subiectelor
religioase sau a motivelor floarle se exprima bucuria de a trai
si spontaneitatea. Cermica pictata reia stilul naturalist si
vesel delectand prin repezentari de elemente marine. Cretanii fabrica
pe scara larga obiecte mici din metal, lemn sau fildes si
creeaza niste piese de orfevrarie foarte frumoase.
Arta miceniana rasare atunci cand civilizatia minoica mai
straluceste inca , fiind construite la Micene , in secolul XVI
I.C. doua morminte mari , probabil princiare. Opulenta lor
uimeste in acel mediu sarac. S-a descoperit ca aceste morminte
contin obiecte din metal pretios cum ar fi : elemente de podoaba
a capului, arme de ceremonie, cupe, vase, multe provenind din Europa.
Poze arta Greaca
Copyright © 2024 - Toate drepturile rezervate