Home - Rasfoiesc.com
Educatie Sanatate Inginerie Business Familie Hobby Legal
Doar rabdarea si perseverenta in invatare aduce rezultate bune.stiinta, numere naturale, teoreme, multimi, calcule, ecuatii, sisteme




Biologie Chimie Didactica Fizica Geografie Informatica
Istorie Literatura Matematica Psihologie

Foxpro


Index » educatie » » informatica » Foxpro
» Crearea tabelelor


Crearea tabelelor


Crearea tabelelor

Operatia de creare a unei tabele se realizeaza de obicei o singura data, inainte de folosirea ei, atunci cand se stabileste si structura sa. Prin urmare, operatia este executata de cele mai multe ori in mod interactiv, prin specificarea structurii tabelei intr-o fereastra de dialog a SGBD-ului. Exista, totusi, si situatii in care este necesara crearea unei tabele din interiorul unui program, deci prin intermediul comenzilor limbajului de programare. Acesta este, de exemplu, cazul cand un sistem informatic care foloseste o tabela doreste sa o creeze atunci cand el nu o gaseste pe disc, in locul prestabilit. In acest fel se evita situatiile de criza, cand utilizatorul sterge, accidental sau voit (cand doreste golirea fortata a bazei de date), fisierul tabelei.

Crearea interactiva a unei tabele implica o serie de operatii precum alegerea unor optiuni ale meniului sistemului sau parcurgerea unor ferestre de dialog, operatii necesare pentru specificarea de catre utilizator a urmatoarelor date: tipul fisierului de creat, numele si locul acestuia pe disc, structura tabelei (campurile componente).

Specificarea structurii unei tabele presupune specificarea fiecarui camp component al acestuia, impreuna cu caracteristicile sale.



numele campului, reprezentand identificatorul prin care se va realiza accesul la acesta;

tipul campului, adica tipul datelor care pot fi memorate in campul respectiv. De exemplu, am putea avea urmatoarele tipuri: sir de caractere, numeric, data calendaristica, logic, "memo", general sau imagine;

lungimea campului, semnificand numarul maxim de caractere pe care il pot ocupa datele memorate in campul respectiv;

numarul de zecimale (de cifre de dupa punctul zecimal), pentru campurile de tip numeric.

Exista o serie de campuri care au o lungime prestabilita, cum ar fi data calendaristica - 8 caractere, logic - 1 caracter, "memo" si general - 10 caractere.

   

Observam cum in lista tipurilor ce pot fi specificate pentru un camp al unei tabele se afla si cateva tipuri care nu au fost prezentate ca tipuri de baza. Ele reprezinta de fapt facilitati suplimentare ale SGBD-ului, prin intermediul carora sunt manipulate elemente speciale cum ar fi imagini, sunete, diverse etc. gestiunea acestor elemente se realizeaza tot prin intermediul tipurilor de baza.

   

   

Sa se creeze o tabela (pe care o vom denumi STOCURI .DBF) pentru evidenta stocurilor de materiale dintr-un depozit. Structura acesteia va fi urmatoarea:

Denumire camp

Tip camp

Lungime

Numar de zecimale

Semnificatie

COD

Character

Codul materialului

DENUMIRE

Character

Denumirea

CANTITATE

Numeric

Cantitatea

CANT_NORM

Numeric

Cantitatea normata

UNIT_MAS

Character

Unitatea de masura

VALOARE

Numeric

Valoarea

ULTIM_MISC

Date

Data ultimei miscari

COND_SPEC

Logical

Necesitatea conditiilor speciale de depozitare

INFORMATII

Memo

Alte informatii

Crearea propriu-zisa a unei tabele nu este un proces dificil, o data ce structura tabelei a fost definitivata. Dar definirea structurii unei tabele este o operatie foarte importanta, ce solicita din plin priceperea si experienta proiectantilor. O tabela prost proiectata poate determina insuccesul unui sistem informatic. La stabilirea structurii unei tabele trebuie avute in vedere cateva aspecte importante:

  • structura trebuie sa permita memorarea completa a tuturor datelor care vor fi solicitate de utilizatori;
  • structura trebuie sa asigure o redundanta minima a datelor;
  • structura se stabileste in functie de metodele, tehnicile si algoritmii care urmeaza a fi folositi pentru prelucrarea datelor.

   

Avandu-se in vedere cele aratate mai sus, pentru exercitiu anterior vom discuta modul de gandire ce a condus la stabilirea structurii respective. Astfel, pentru fiecare camp s-au stabilit urmatoarele caracteristici:

  • codul materialului: putand contine litere, cifre si unele semne speciale, va fi de tip sir de caractere si va avea o lungime de 8 caractere;
  • denumirea materialului: de asemenea, va fi de tip sir de caractere, in calculul dimensiunii acestui camp tinandu-se seama de urmatoarele considerente: orice denumire de material trebuie sa incapa in campul respectiv, deci campul va avea o lungime mai mare sau egala cu a celei mai lungi denumiri a unui material (evident ca, datorita faptului ca nu se cunosc dinainte toate materialele care vor fi memorate in baza de date, se va stabili o dimensiune de siguranta pentru acest camp). Pentru o folosire eficienta a spatiului de memorare se va alege lungimea minima care satisface criteriul anterior. Propunem pentru acest camp lungimea de 30 de caractere;
  • cantitatea, fiind o valoare numerica, se va memora intr-un camp de tip numeric, pe o lungime de 10 cifre zecimale, dintre care 2 dupa punctul zecimal;
  • cantitatea normata, la fel ca si campul anterior;
  • unitatea de masura a cantitatii, pentru care vom folosi tot tipul sir de caractere, cu lungimea de 3; pentru economie de spatiu de memorare am ales doar 3 caractere pentru acest camp, urmand a memora doar o abreviere a unitatii de masura ("k" pentru Kilogram, "t" pentru tona, "buc" pentru bucati etc.); eventual se poate memora denumirea completa a fiecarei unitati de masura intr-o tabela suplimentara;
  • valoarea va fi un camp numeric (10 cifre zecimale, dintre care 2 dupa punctul zecimal);
  • data ultimei miscari/ iesiri, fiind o data calendaristica, va fi memorata intr-un camp de acest tip;
  • necesitatea conditiilor speciale de depozitare: in acest camp se va memora o valoare logica, .T. in cazul cand necesita astfel de conditii si .F. in caz contrar, deci campul va fi de tip logic, boolean;
  • informatii suplimentare este un camp de tip "memo" in care se vor memora diferite informatii referitoare la material; s-a ales acest tip datorita diferentelor foarte mari intre lungimile informatiilor pentru materiale diferite.

Crearea unei tabele din interiorul unui program se realizeaza prin intermediul comenzii CREATE TABLE. Aceasta comanda este urmata de numele (si eventual locul) noii tabele ce va fi creata si apoi de lista campurilor ce o compun, incadrata intre paranteze rotunde. In cadrul listei, campurile sunt separate prin virgula.

Fiecare camp este compus din nume, urmat la un spatiu de caracterul corespunzator tipului campului si apoi, intre paranteze rotunde, de lungime si eventual, separat prin virgula, de numarul de zecimale.

Literele corespunzatoare tipurilor campurilor sunt date in urmatorul tabel:

<tip>

<precizie>

<scal>

Descriere

C

N

sir de caractere de lungime n

D

data calendaristica

F

N

D

real, de latime n, cu d zecimale

L

Logic

M

"memo"

N

N

D

numeric, de latime n, cu d zecimale

G

General

P

Imagine

Crearea tabelei STOCURI.DBF, memorandum stocurile de materiale ale unui depozit, cu structura data in exercitiul din exemplul precedent, se realizeaza cu comanda:

CREATE TABLE stocuri;

(cod C(8), denumire C(30), cantitate N(10,2), cant_norm N(10,2), unit_mas C(3), valoarea N(10,2), ultim_misc D, cond_spec L, informatii M)

Crearea tabelelor este o etapa preliminara ce poate fi executata fie interactiv, fie prin comenzi in interiorul unui program. Specificarea structurii unei tabele presupune precizarea si descrierea campurilor componente, adica: numele, tipul, lungime si eventual numarul de zecimale.





Politica de confidentialitate





Copyright © 2024 - Toate drepturile rezervate