Administratie | Contabilitate | Contracte | Criminalistica | Drept | Legislatie |
CULTURA POLITICA
In perioada postrevolutionara din tara noastra, nici un termen nu
s-a bucurat de o mai mare frecventa a utilizarii, precum cel de cultura
politica. Marea majoritate a celor ce-l folosesc ii dau sensul de
"cunostinte politice".
1. Conceptul de cultura politica
a) Precursori ai analizei culturii politice
Desi termenul este de data recenta, preocupari pentru studiul
culturii politice pot fi intalnite adesea de-a lungul istoriei ideilor
politice. Herodot face referiri in opera sa Istorii la deosebirile dintre
diferite popoare in privinta modului in care ele inteleg politicul si se
raporteaza la acesta. Platon si Aristotel analizeaza, alaturi de celelalte
aspecte ale politicului, si unele problemele legate de opinii si conditii
politice.
In Epoca Luminilor, unii filosofi, presupunand ca ideile, opiniile
politice conduc lumea, ca dezvoltarea societatii este determinata de
inflorirea culturii, elaborau, de fapt, o teorie a culturii politice. D. Diderot,
D'Holbach, Helvetius considerau ca factorul hotarator al dezvoltarii
sociale este mediul social, care include atat statul, institutiile politice
si sociale, cat si ratiunea, educatia, cultura, morala. Ei insista asupra
motivelor ideologice ale activitatii politice a oamenilor. Considerand
ca instructia si cunoasterea sunt corolare ale democratiei si elementului
cognitiv al culturii, Condorcet, spre exemplu, sustinea necesitatea
instruirii poporului si formarea civica a acestuia dupa legi noi.
Montesquieu si Tocqueville, in perioade diferite, au incercat sa
explice de ce sistemul politic al unei tari a actionat intr-un anumit
mod, evidentiind ideea ca traditiile unei societati, spiritul institutiilor
sale politice nu sunt manifestari intamplatoare, ci produsul istoriei
poporului respectiv.
b) Dimensiunile cognitive, afective si evaluative ale culturii politice
Analizand cultura politica, politologii sunt preocupati de raportul
culturii politice cu sistemul politic si de relatia dintre cultura politica
si cultura in general. Procesul de separare a aspectelor culturale
ale politicului de celelalte manifestari ale acestuia faciliteaza intelegerea
locului pe care cultura politica il ocupa in cadrul sistemului
politic, focalizand atentia asupra acestei ipostaze semnificative a vietii
politice. Delimitarea culturii politice de celelalte specii ale culturii
permite evidentierea trasaturilor specifice, a regulilor de constituire si
actiune, a functiilor, a proceselor de socializare prin care aceasta sfera
a culturii se manifesta in societate.
Conceptul de cultura politica a suscitat o serie de discutii "pro"
si "contra". Cei care l-au creat si utilizat initial - G. Almond, S. Verba,
L.Pye - reproseaza studiilor psihoculturale, precum si antropologiei
culturale "neputinta de a recunoaste ca sfera politicului constituie o
subcultura distincta, cu propriile reguli de comportament si cu procesele
ei distincte de socializare".
Politologul francez M. Duverger nu este de acord cu termenul de
cultura politica, afirmand ca exista aspecte politice ale culturii. A le
califica drept cultura politica inseamna a face confuzie, spune M. Duverger.
Dezvoltarea unei bogate literaturi politologice despre cultura
politica este o consecinta a progreselor antropologiei culturale si psihologiei
sociale.
Antropologul englez E.B. Tylor, care a utilizat primul termenul
de cultura in cercetarile sale, a definit-o ca fiind "un ansamblu complex
ce cuprinde cunostintele, artele, morala, legile, credintele si toate
celelalte aptitudini si obiceiuri pe care le dobandeste omul in calitatea
de membru al unei societati". Alti doi mari antropologi, Malinovski si
Boas, includ in cultura produsele manufacturate, bunurile, procedeele,
tehnicile, ideile, obiceiurile si valorile. In conceptia lui Tylor,
Malinovski si Boas, cultura releva atat ordinea simbolica, cat si
ordinea morfologica.
Exista o multitudine de definitii ale culturii politice. Dupa G. Almond,
cultura politica reprezinta reteaua orientarilor, atitudinilor, valorilor,
convingerilor prin care individul se raporteaza la sistemul politic.
S. Verba considera cultura politica a unei societati ca fiind
sistemul credintelor empirice, simbolurilor expresive si valorilor care
definesc situatia in care are loc actiunea politica, precum si sistemul
de convingeri cu privire la matricea interactiunii politice si a institutiilor
politice. In conceptia lui L. Pye, cultura politica este un set de
atitudini, credinte si sentimente care dau ordine si sens unui proces
politic si prevad regulile si convingerile subiacente care regleaza comportamentul politic. Ea cuprinde atat idealurile politice, cat si normele
cu care se opereaza in politica. Ch. Foster considera cultura politica o
suma a valorilor percepute in comun si simtite profund si a credintei
corespunzatoare lor, ce penetreaza activitatile politice dintr-o societate
data. Al. Ball afirma ca o cultura politica se compune din atitudini,
credinte, emotii si valori ale societatii legate de sistemul politic si de
problemele politice.
Dupa D. Kavanagh, cultura politica este o expresie prescurtata,
ce denota mediul emotional si atitudinal in care opereaza sistemul politic.
Cultura politica reprezinta dimensiunea psihologica, subiectiva a
sistemului politic. Cultura politica a unei natiuni deriva din modul in
care se reflecta sistemul politic in gandirea, in cunoasterea membrilor
societatii, din experientele pe care indivizii le au cu privire la viata
politica, din modalitatile in care ei o apreciaza, din pasiunile si
afectele lor politice. Creatorii termenului de cultura politica se refera
explicit la faptul ca aceasta este manifestarea in forma agregata a
dimensiunilor psihologice si subiective ale politicului.
Cultura politica presupune dimensiuni cognitive, afective si evaluative.
Dimensiunea cognitiva se refera la cunostintele asupra sistemului
politic si faptelor politice. Dimensiunea afectiva include sentimentele
de atasament, de angajare sau de refuz fata de institutiile si
evenimentele politice, deci partea emotionala a atitudinilor politice.
Dimensiunea evaluativa se refera la judecatile de valoare, la opiniile
exprimate asupra sistemului politic si fenomenelor politice. Intre
aceste dimensiuni exista interdependente.
Din combinarea acestor trei dimensiuni rezulta trei tipuri de
culturi politice: cultura politica provinciala (locala sau parohiala),
cultura de supunere (de subordonare) si cultura de participare. Cultura
parohiala este caracteristica unor societati in care nu se poate vorbi,
in sens propriu, de o cultura politica nationala, nu exista o constientizare
a politicii nationale si nici interes pentru sistemul politic.
Are loc o simpla juxtapunere de culturi politice locale ale statului,
etniei, regiunii. Cunostintele, sentimentele, judecatile de valoare sunt
orientate spre aceste entitati locale.
Cultura de supunere este o cultura la nivel national. In cadrul
societatii respective, oamenii sunt constienti de existenta sistemului
politic, dar raman pasivi, deoarece ei nu cred ca au vreun rol de jucat,
ca pot sau ar trebui sa influenteze deciziile.
In cultura de participare, cetatenii se gandesc ca pot influenta
mersul sistemului politic prin diverse mijloace de care dispun. Culturile
politice orientate spre participare sunt rezultatul gradului inalt de
organizare si educatie din tarile respective si reflecta experientele lor
politico-istorice specifice.
O cultura politica avand un caracter mixt este cultura civica.
Cultura politica poate fi analizata in raport cu societatea ca intreg
sau cu diferitele ei parti componente. Sunt propuse diferite criterii
pentru departajarea subculturilor politice. Termenul de subcultura politica
nu are un sens peiorativ. Este folosit pentru a desemna modul in
care se raporteaza la sistemul politic diferitele subdiviziuni ale societatii.
Dupa criteriul regional, sunt subculturi politice regionale aflate
intr-un anumit raport cu cultura politica nationala; dupa criteriul clasic,
exista subculturi politice ale diferitelor clase si categorii sociale.
Cultura politica include informatiile detinute de cetatean in legatura
cu sistemul politic, sentimentele si aprecierile referitoare la efectele
sistemului asupra sa.
In functie de dimensiunile cognitive, afective si evaluative ale
culturii politice pot fi detectate trei tipuri de stari de spirit ale populatiei
unei tari in raport cu politicul: acord, apatie si alienare. Acordul
presupune impletirea celor trei dimensiuni: cunoastere, afectivitate,
evaluare. Apatia inseamna existenta cunostintelor politice, dar manifestarea
indiferentei pe plan afectiv si apreciativ. Alienarea denota
existenta cunostintelor politice, dar si a lipsei de simpatie fata de sistemul politic. Cu cat starile de apatie si alienare sunt mai numeroase in
societate, cu atat instabilitatea sistemului politic este mai accentuata.
c) Valori si norme politice
Componenta importanta a culturii politice, valoarea politica este
o relatie sociala in care se exprima pretuirea acordata unor fapte
sociale (politice) in virtutea corespondentei insusirilor lor cu trebuintele
sociale ale unei comunitati umane si cu idealurile acesteia. Ea
reprezinta o corelatie a realului si idealului. Ca elemente ale realitatii
social-politice, valorile sunt componente ale contextului situational al
actiunii politice. Ca idealuri, ele joaca rolul de etalon, de cadru de
referinta al activitatii politice, al continutului si sensului vietii politice,
orientand activitatea si comportamentul politic al grupurilor sociale si
indivizilor. Interiorizate, traite, valorile se transforma in orientari valorice
prin care individul se raporteaza la multitudinea aspectelor politicului
si la propria sa activitate, valorizandu-le.
Reprezentand un cadru general de reglementare a relatiilor politice
dintre grupurile sociale, dintre institutiile politice, dintre indivizi,
directionand raporturile acestora fata de puterea politica, fata de structurile
de organizare sociala si politica, normele politice au rolul de a
asigura elementele functionale ale sistemului politic.
In acelasi timp, ele orienteaza atitudinile individuale si de grup
fata de evenimentele politice, orienteaza comportamentul politic. Convertind
necesitatea in prescriptii, indreptare, reguli, principii, modele,
normele politice asigura conditii pentru desfasurarea fireasca a actiunii
politice.
d) Convingeri, atitudini si comportament politic
Dupa parerea lui S. Verba, cultura politica include convingerile
politice, care sunt reprezentari, idei, principii, judecati de valoare ce
motiveaza si calauzesc relatiile unui individ sau ale unui grup social in
cadrul domeniului politic.
Atitudinea politica reprezinta o modalitate de raportare a individului
sau grupului social la problemele, fenomenele si procesele politice
pe care le apreciaza intr-un anumit mod. In continutul atitudinii
politice, elementele cognitive si evaluative sunt impregnate de o incarcatura
emotional-afectiva deosebita. Organizand, pe baza valorilor,
convingerile politice, ordonand reprezentarile cognitive, atitudinile
politice au un rol important in declansarea comportamentului politic si
in pregatirea unei actiuni politice. Se considera ca atitudinea politica
are componente incitativ-orientative, selectiv-evaluative si efectorii
operationale. Atitudinea politica este corelata cu opinia politica,
aceasta din urma devenind mod de exprimare a celei dintai.
Atitudinea politica se caracterizeaza prin directie si intensitate.
Directia presupune adeziunea sau refuzul, atractia sau respingerea,
manifestarea "pro" sau "contra" ordinii politice, egalitatii sociale sau
altor fenomene politice. Intensitatea corespunde valorizarii sau devalorizarii
obiectelor politice intr-o masura mai mare sau mai mica.
Aceste doua caracteristici sunt corelate: indivizii care au atitudini extreme
au, in acelasi timp, si atitudini intense.
Aflat in raport de complementaritate cu atitudinea, comportamentul
este considerat un "traducator" de atitudini, o atitudine explicita.
Corelat cu interesele, ca motivatie a sa, si cu scopurile, ca modele
mentale ce-l prefigureaza si orienteaza anticipat, comportamentul
politic este o reactie de raspuns al individului sau grupului social la
situatiile, evenimentele, fenomenele politice. In societate, individul se
raporteaza la un anumit status si joaca un anumit rol. Comportamentul
este acela care asigura intrarea persoanei in rol si satisfacerea cerintelor
statusului.
e) Functiile culturii politice
Cultura politica este un element al stabilitatii sistemului politic,
al ordinii politice, este rezervorul de sustineri si resurse al acestora.
Rolul culturii politice se realizeaza prin functiile sale: comunicationala,
axiologica si normativa
Prin functia comunicationala, cultura politica transmite actorilor
sociali informatii cu privire la sistemul politic, valori si norme politice,
criterii de apreciere a actiunilor.
Prin functia axiologica se realizeaza aprecierea, valorizarea fenomenelor
politice. Rezultatele actiunilor politice sunt material de constructie
pentru cultura politica.
Ca orice cultura, cultura politica tinde spre consens, spre constituirea
unui acord intre membrii societatii asupra valorilor, credintelor
si deprinderilor de viata existente. Normativitatea obiectiva in componentele
organizatorice, simbolice ale culturii politice contribuie la integrarea
sociala a individului.
2. Socializarea culturii politice. Aculturatia
a) Conceptele de socializare si aculturatie politica
Politologii sunt preocupati si de procesul prin care indivizii si
grupurile sociale preiau selectiv si asimileaza cultura politica, accepta
si interiorizeaza normele si valorile politice, rolurile si modelele de
comportament politic. M. Duverger propune termenul de "socializare
a copiilor" si cel de "aculturatie a adultilor". Socializarea politica incepe
in copilarie si continua intreaga viata.
Socializarea politica a copiilor este procesul prin care se intiparesc
in mintea acestora cunostinte, valori, norme, atitudini, convingeri
cu privire la sistemul politic, putere, autoritate, legitimitate politica.
Aculturatia adultilor este atat un proces dinamic de desocializare
si resocializare, de renuntare la vechile norme, valori si roluri politice
si insusire a altora noi, cat si un proces de mentinere a schemei de
legitimitate existenta, a codurilor operationale, a atitudinilor anterioare.
Se poate intampla ca noile elemente cognitive, afective, evaluative si
atitudinale sa intre in conflict cu cele vechi, iar socializarea sa dureze
o perioada mai indelungata.
b) Formarea atitudinilor politice
Formarea atitudinilor politice trebuie analizata in termenii aculturatiei,
ai raportului dintre cultura politica si personalitate. Personalitatea
de baza este configuratia psihologica particulara, proprie membrilor
unei societati si manifestata printr-un anumit stil de viata, pe
care indivizii isi brodeaza variantele lor singulare. "Personalitatea de
baza este creatia institutiilor primare (norme familiale de educatie) si
sursa institutiilor secundare (sisteme de valori si ideologii politice, juridice,
morale) in care ea se proiecteaza in fiecare moment" (A. Lancelot).
In interiorul unei societati pot exista mai multe personalitati de baza,
ca reflex al prezentei subculturilor politice, regionale sau sociale.
c) Agentii socializarii politice
Familia este primul agent al socializarii pe care il intalneste individul.
Influentele latente si manifeste care prevaleaza in cursul primilor
ani de existenta au un efect puternic si durabil, contribuind la formarea
atitudinilor fata de autoritate.
Partidele politice realizeaza socializarea politicii fie prin intarirea
culturii politice existente, asigurand, astfel, continuarea functionarii
sistemului politic, fie prin initierea unor modificari importante
ale schemelor culturii politice existente.
Contactele directe cu sistemul politic, cu anumite elite politice sunt
o puternica forta de modelare a reactiilor individului fata de politic.
Procesul socializarii sau aculturatiei politice nu inseamna uniformizarea
individului, ci dezvoltarea capacitatii acestuia de a intelege
politicul si de a-si forma propriile criterii de apreciere a activitatii
politice.
Copyright © 2024 - Toate drepturile rezervate
Stiinte-politice | |||
|
|||
| |||
| |||
|
|||