Administratie | Contabilitate | Contracte | Criminalistica | Drept | Legislatie |
DEMOCRATIA
Democratia - termen de origine greaca, provenind de la demos
"popor" si kratos - "putere" - inseamna puterea poporului si dateaza
din Antichitate, cand au existat si primele forme democratice de
organizare, ceea ce a facut pe multi politologi sa defineasca democratia
ca forma de organizare politica a societatii in care conduce
poporul. Astfel de definitii le intalnim curent si in literatura actuala
din tara noastra.
O definitie a democratiei, pe care o consideram mai apropiata de
realitate, ar fi urmatoarea: democratia este o forma de organizare si
conducere politica a societatii prin consultarea cetatenilor, tinand cont
de vointa acestora, de interesele si aspiratiile de progres ale tarii.
Ca forma de organizare si conducere politica a societatii, democratia
presupune doua parti: conducatori si condusi, prin consens intre
cele doua parti.
O intreaga experienta istorica evidentiaza faptul potrivit caruia
democratia, conducatorii, detinatorii puterii politice, indiferent de
apartenenta lor de grup social, trebuie sa reprezinte vointa majoritatii
poporului.
Este evident ca poporul (sau majoritatea sa) nu poate exercita
puterea direct si nemijlocit in statele moderne ale caror dimensiuni si
forme de organizare politica presupun o anume "profesionalizare" a
politicii. Ca atare, democratia moderna se bazeaza pe o delegare a
puterii si conducerii de la majoritate la o minoritate profesionala de
politicieni: "poporul" transfera prin vot puterea (legislativa si executiva)
unor politicieni profesionisti, alesi prin vot pe termen limitat
(perioada unui mandat). Acesti politicieni pot fi considerati drept
"reprezentanti" ai celor care i-au ales, de unde si denumirea "democratie
reprezentativa". Cum organul suprem de conducere in stat este
cel care grupeaza politicienii alesi sa alcatuiasca legislativul (Parlament,
Adunare Nationala, Congres) - caci "nu poate exista decat o
singura putere suprema, cea legislativa, si careia toate celelalte ii sunt
si trebuie sa ii fie subordonate" (John Locke). Astfel, democratia reprezentativa
primeste adesea si numele de "democratie parlamentara".
In gandirea si practica politica moderna nu a lipsit nici idealul
unei democratii nemijlocite, in cadrul careia cetatenii sa participe
direct la luarea deciziilor politice - o asemenea democratie poarta
numele de democratie directa. Forma cea mai obisnuita de democratie
directa este referendumul, procedura politica prin care toti cetatenii se
pronunta prin vot direct asupra unor probleme sau decizii necesare, de
larg interes.
Pentru a evita acumularea excesiva de putere discretionara in
mana celor alesi (chiar daca ei sunt considerati "reprezentantii" poporului),
politica moderna a consacrat principiile limitarii constitutionale a puterii;
separatiei si controlului reciproc al puterilor: legislativa, executiva si
judecatoreasca; obligatiei puterii de a respecta drepturile si libertatile
cetatenesti.
Ultimul dintre aceste principii trebuie sa serveasca nu numai ca
restrictie impotriva exceselor puterii, ci si ca restrictie impotriva "tiraniei
majoritatii". Democratia moderna admite principiul majoritatii
(majoritatea decide, iar minoritatea trebuie sa se supuna), dar pentru
prevenirea abuzurilor pe care majoritatea le-ar putea comite impotriva
minoritatii (si care ar duce la o "tiranie a majoritatii"), ea consacra si
principiul respectarii obligatorii a drepturilor si libertatilor cetatenesti
ale celor ce alcatuiesc minoritatea: chiar avand in spate vointa majoritatii,
puterea (si majoritatea) nu are voie sa constranga minoritatea in
sensul incalcarii acestor drepturi si libertati.
In interpretarea lui Robert Dahl, democratia presupune
1) libertatea de a crea si adera la organizatii,
2) libertatea de expresie,
3) dreptul de vot,
4) dreptul liderilor politici de a concura pentru sprijinul politic al cetatenilor,
5) existenta unor surse alternative de informare,
6) eligibilitatea pentru functii publice,
7) alegeri libere si corecte si
8) institutii care sa asigure dependenta politicii guvernamentale de
votul popular si de alte forme de exprimare a preferintelor.
Multe alte conditii pot fi adaugate aici: libertatea de contestare
(de protest), pluralismul, dispersarea si limitarea puterii, participarea
politica activa si sistematica a cetatenilor, diversitatea ofertei politice
(a programelor sau agendelor politice concurente, reprezentate efectiv
pe esichierul politic, care conduce la existenta unei reale diversitati de
optiune), efectivitatea controlului exercitat asupra puterii de la toate
nivelurile, respectarea legalitatii etc. Este limpede ca toate aceste
elemente constituie ingrediente necesare vietii omului modern si, deci,
ca democratia - chiar imperfecta sau minimala - nu poate fi desconsiderata
sau abandonata. Calitatea vietii individului depinde totusi
in mod decisiv de ea si, atunci cand democratia nu este deplina, de
gradele de democratizare (proportiile in care mecanismele democratice
de diverse tipuri functioneaza). Chiar recunoscand ca democratia
deplina este mai curand un ideal decat un mecanism efectiv,
real, majoritatea oamenilor moderni vor insista, totusi, pentru a
dispune de cat mai multa democratie, pentru dezvoltarea de proceduri
democratice (fie si imperfecte) in cat mai multe zone sociale, refuzand
sa se resemneze cu ideea ca democratia autentica nu este practicabila.
Problema fundamentala a democratiei moderne este problema
autenticitatii. Multi autori au semnalat ca democratia se transforma
adesea, in practica, intr-o falsa democratie sau intr-o democratie pur
formala: procedurile democratice (electorale, de participare la conducere,
de control asupra puterii etc.) se transforma in simple "forme
fara fond", in "ritualuri" sau "spectacole" politice care nu afecteaza si
nu dirijeaza efectiv desfasurarea conducerii societatii, care nu reusesc
sa imbunatateasca performantele politicienilor, sa elimine anomaliile
si abuzurile etc.
Forme de organizare democratica a societatii au existat din cele
mai vechi timpuri, strans legate de primele comunitati umane, ceea ce
ne poate conduce la ideea ca democratia a fost si este un factor care a
insotit progresul social.
Democratia insa, ca forma de organizare si conducere politica a
societatii, o intalnim in oranduirea sclavagista, strans legata de aparitia
statului, ca principal instrument politic de organizare si conducere a
societatii. Formele clasice de exprimare a democratiei in perioada
respectiva au constat in elaborarea unei legislatii care prevedea anumite
drepturi si libertati ale cetatenilor, incercarea de a situa dreptul la
baza organizarii statale, crearea unui mecanism care sa asigure alegerea
libera a unor organisme ale puterii de stat sau a unor conducatori la
nivelul puterii de stat centrale si locale, cu extindere chiar si in armata.
Sunt cunoscute in acest sens formele democratice de organizare a
Greciei si Romei antice.
In perioada feudala, desi raporturile de proprietate si sociale se
schimba, feudalul exercitand drepturi partiale asupra iobagului, organizarea
democratica a societatii marcheaza un mare regres fata de
Antichitate, ceea ce se va rasfrange in sfera intregii vieti economice,
sociale, politice si spirituale. Regimurile absolutiste se constituie intr-o
caracteristica a organizarii si conducerii politico-sociale, omenirea
intrand intr-un con de umbra pe coordonata devenirii sale, din care va
iesi cu mare dificultate. Puterea absoluta a monarhului emana, in conceptiile
politice de atunci, de la Dumnezeu, iar demosul era complet
ignorat. Cu toate acestea, si in feudalism se intalnesc forme de organizare
democratica la nivel de localitati si anumite comunitati. De pilda, in anumite orase, si in cadrul unor unitati mestesugaresti au aparut forme de organizare democratica; acestea se vor dezvolta mai tarziu, in perioada Renasterii si a trecerii spre capitalism, in adevarate centre de cultura si civilizatie, ce vor genera "starea a treia" ca forta motrice a revolutiilor burgheze.
In perioada de trecere de la feudalism la capitalism si mai
departe, in conditiile capitalismului, se realizeaza un mare progres si
pe calea organizarii democratice a societatii, progres ce nu a fost inca
egalat de alte perioade de dezvoltare sociala.
Acest progres pe calea statornicirii unui sistem democratic a fost
generat de insesi caracteristicile oranduirii capitaliste, care, fata de
oranduirile sociale anterioare, a asezat dezvoltarea economica pe criterii
strict economice de eficienta si rentabilitate, de libertate a fortei de munca, impunand si libertatea politica a individului si a organizarii
democratice a vietii sociale. Concurentei din domeniul economic i-au
corespuns mai multe optiuni privind organizarea si conducerea
sociala. Acest lucru a permis o dezvoltare democratica a societatii,
care a constituit conditia sine-qua-non a consolidarii capitalismului.
In conditiile contemporane, conceptul de democratie este indisolubil
legat de notiunea de pluralism. Se considera ca nu poate exista
democratie fara pluralism politic. Notiunea de pluralism vine de la
latinescul pluralis - "compus" din mai multe elemente, prin urmare
semnifica o unitate in diversitate, ceea ce isi gaseste concretizarea in
multitudinea de partide si organizatii politice, sindicale, religioase etc.,
exprimand diversitatea conceptiilor si organizatiilor care se interpun
intre individ si stat si care urmaresc sa stapaneasca mecanismul social.
O asemenea diversitate pe care o implica un sistem politic pluralist,
precum si practica politica prin care se manifesta ea, asigurand ca nici
o forta politica si nici o categorie sociala sa nu poata exclude celelalte
forte sau categorii, sa nu poata sechestra societatea pentru sine, se
dovedesc a fi singurele modalitati de dezvoltare democratica a
societatii. La randul sau, doar o societate democratica poate garanta
afirmarea pluralismului politic.
Copyright © 2024 - Toate drepturile rezervate
Stiinte-politice | |||
|
|||
| |||
| |||
|
|||