Administratie | Contabilitate | Contracte | Criminalistica | Drept | Legislatie |
Liberalismul
M. Cranston: "un liberal este un om care crede in libertate". Liberalii pun accentul pe individ si pe libertatea sa, precum anarhistii. Omul este pe deplin liber de la natura. Asadar, dupa cum spune J. St. Mill, nu trebuie justificata libertatea, ci orice limitare a libertatii - "Principiul Liberal Fundamental" (G.Gaus). Anarhistii, dupa cum am spus, sustin ca nu poate fi justificata nicio limitare a libertatii si prin urmare ca orice stat este nelegitim, intrucat implica limitari ale libertatii. Liberalii nu merg pana la aceasta extrema, ci sustin ca limitarea libertatii, intr-un anumit grad, poate fi justificata, deci legitima. Statul legitim este statul care impune limite legitime. Statul nelegitim este statul care impune limite nelegitime.
Filozofii au distins trei tipuri de libertate politica: cea
negativa, cea pozitiva si cea republicana. Libertatea
negativa este absenta constrangerii, este "domeniul in care un om poate actiona
neimpiedicat de altii", dupa cum
Liberalii pun accentul pe libertatea negativa. Statul are datoria de a lasa fiecarui om cea mai mare sfera de libertate negativa posibila, egala si compatibila cu sfera de libertate negativa a fiecaruia dintre ceilalti. Limitele impuse acestei sfere de libertate sunt legitime. Statele care isi indeplinesc aceasta datorie sunt legitime. Statele care isi incalca aceasta datorie sunt nelegitime. 1. Este nedrept ca unii dintre noi sa aiba mai multa libertate decat altii. 2. Este nedrept sa avem mai putina libertate, chiar si in mod egal, decat am putea avea fiecare, in mod egal. Punctul 2 este important. Putem gasi exemple de state in care toti oamenii sunt la fel de liberi, dar foarte putin liberi.
Statul are datoria de a respecta si proteja sfera legitima a fiecarui om (a libertatilor si drepturilor sale). Si are datoria de a impiedica si sanctiona incalcarea sferei legitime a unui om de catre un alt om. Statul are voie sa intre in sfera mea legitima numai daca eu incalc sfera legitima a altuia, daca prin actiunile mele incalc libertatile si drepturile altuia.
Sa dam exemple de drepturi negative, din Declaratia Universala a Drepturilor Omului (1948). Aceste drepturi sunt universal umane, adica apartin tuturor oamenilor, fara deosebire de sex, rasa, nationalitate, limba, religie, orientare sexuala.
Articolul 3: Orice fiinta umana are dreptul la viata, la libertate si la securitatea persoanei sale".
Articolul 5: "Nimeni nu va fi supus la torturi, nici la pedepse sau tratamente inumane, crude sau degradante".
Articolul 9: "Nimeni nu trebuie sa fie arestat, detinut sau exilat in mod arbitrar".
Articolul 17: "1. Orice persoana are dreptul la proprietate, atat singura, cat si in asociere cu altii. 2. Nimeni nu poate fi lipsit in mod arbitrar de proprietatea sa".
Articolul 18: "Orice om are dreptul la libertate de gandire, de constiinta si religioasa; acest drept include libertatea de a-si schimba religia sau convingerea, precum si libertatea de a-si manifesta religia sau convingerea, singur sau impreuna cu altii, atat in mod public, cat si in mod privat, prin invatatura, practici religioase, cult si indeplinirea ritualurilor".
Articolul 19: "Orice om are dreptul la libertatea opiniilor si a exprimarii; acest drept include libertatea de a avea opinii fara imixtiune din afara, precum si libertatea de a cauta, de a primi si de a raspandi informatii si idei prin orice mijloace si independent de frontierele de stat".
Unii liberali pun accentul si pe libertatea pozitiva, la care putem deosebi doua sensuri. In primul sens, un om este liber d.p.d.v. pozitiv in masura in care traieste si actioneaza numai conform ratiunii si vointei sale. In lumina acestui sens, un alcoolic nu este liber deoarece vointa lui este subjugata unui viciu, unei inclinatii nocive, pe care nu o poate controla. In sens negativ, este liber, pentru ca nimeni nu il constrange sa bea.
In al doilea sens, un om este liber d.p.d.v. pozitiv in masura in poate sa isi indeplineasca dorintele si scopurile. Libertatea consta in putere si resurse (financiare, materiale, umane). In lumina acestui sens, un vagabond este prea putin liber, deoarece nu are casa, bani, etc. si este prin urmare incapabil sa traiasca decent. Dar el este liber in sens negativ deoarece nu il constrange nimeni sa fie sarac. Pentru ca oamenii sa aiba libertate pozitiva, este nevoie ca statul sa fie mai activ in raport cu societatea. Social democratii se deosebesc de liberali deoarece pun mai mult accent pe drepturile pozitive. Sa dam exemple de drepturi pozitive, tot din D.U.D.O. (1948).
Articolul 22: "Orice persoana, in calitatea sa de membru al societatii, are dreptul la securitate sociala; ea este indreptatita ca prin efortul national si colaborarea internationala, tinandu-se seama de organizarea si resursele fiecarei tari, sa obtina realizarea drepturilor economice, sociale si culturale indispensabile pentru demintatea sa si libera dezvoltare a personalitatii sale".
Articolul 25: "1. Orice persoana are dreptul la un nivel de trai care sa-i asigure sanatatea si bunastarea, lui si a familiei sale, cuprinzand hrana, imbracamintea, locuinta, ingrijirea medicala, precum si serviciile sociale necesare; ea are dreptul la asigurare in caz de somaj, boala, invaliditate, vaduvie, batranete sau in celelalte cazuri de pierdere a mijloacelor de subzistenta, in urma unor imprejurari independente de vointa sa. 2. Mama si copilul au dreptul la ajutor si ocrotire deosebite. Toti copii, fie ca sunt nascuti in cadrul casatoriei sau in afara acesteia, se bucura de aceeasi protectie sociala".
Articolul 26: "1. Orice persoana are dreptul la invatatura. Invatamantul trebuie sa fie gratuit, cel putin in ceea ce priveste invatamantul elementar si general. Invatamantul elementar trebuie sa fie obligatoriu. Invatamantul tehnic si profesional trebuie sa fie la indemana tuturor, iar invatamantul superior trebuie sa fie de asemenea egal, accesibil tuturor, pe baza de merit. 2. Invatamantul trebuie sa urmeze dezvoltarea deplina a personalitatii umane si intarirea respectului fata de drepturile omului si libertatile fundamentale. El trebuie sa promoveze inteligenta, toleranta, prietenia intre toate popoarele si toate grupurile rasiale sau religioase, precum si dezvoltarea activitatii Organizatiei Natiunilor Unite pentru mentinerea pacii. 3. Parintii au dreptul de prioritate in alegerea felului de invatamant pentru copii minori".
Desigur ca multi liberali tin cont si de libertatea pozitiva, intr-o anumita masura. Si sustin ca statul are datoria de a se stradui sa ofere fiecarui om, inclusiv vagabondului din exemplu, conditii si resurse pentru a trai intr-un mod decent. Statul nu are voie sa ii ignore complet pe cei care traiesc in saracie si mizerie. Ramane o problema deschisa care sunt drepturile pozitive pe care se cuvine sa le aiba fiecare om. Este important de retinut ca cu cat avem mai multe drepturi pozitive, cu atat mai multa putere are statul, in plan social si economic, in raport cu noi, de a le impune si proteja. Am putea spune ca liberalii puri sunt cei care nu tin cont deloc de libertatea si drepturile pozitive.
Liberalii pun accentul pe proprietatea privata si pe legatura stransa intre proprietatea privata si libertate. Fiecare om are dreptul sa isi foloseasca forta de munca, bunurile si capitalul dupa cum doreste. Statul nu are dreptul sa imi ia bunul pe care l-am obtinut prin mintea si munca mea, nici sa-mi dicteze cum sa-l folosesc. Fiecare om are dreptul sa negocieze, sa incheie contracte, sa vanda si sa cumpere, sa isi deschida firme daca dispune de capital suficient.
Liberalii sustin economia libera de piata, bazata pe proprietatea privata (capitalismul). Si sunt impotriva interventiei statului, a redistribuirii de catre stat a resurselor, a reglementarii de catre stat a preturilor, salariilor, investitiilor, schimburilor. In plus, economia libera este mai eficienta decat economia controlata de stat. Proprietarul unei firme este cel mai interesat ca afacerea lui sa aiba succes.
Copyright © 2024 - Toate drepturile rezervate
Stiinte-politice | |||
|
|||
| |||
| |||
|
|||