Alpinism | Arta cultura | Diverse | Divertisment | Film | Fotografie | |
Muzica | Pescuit | Sport |
SCULPTURA RENASCENTISTA
David, celebra sculptura
a lui Michelangelo
In secolul al XV-lea, in nordul Italiei, se formeaza o patura aristocratica interesata in arta. In acelasi timp creste interesul pentru arta clasica. De acum inainte, sculptura se va adresa cu precadere aristocratilor si nu clerului. Se acorda interes detaliilor umane iar redarea devine tot mai realista. Acest lucru este vizibil inca de la reprezentantii goticului tarziu: Lorenzo Ghiberti, Tulio Lombardo, Jacopo della Quercia si Andrea Pisano.
Predecesoare ale Renasterii pot
fi considerate figurile sculptate la
Debutul renasterii in sculptura
poate fi considerat tronul baptisteriului din
Prin decorarea zidurilor lui Orsanmichelle, Donatello il depaseste pe Pisano, mai ales prin statuia lui San Marco, una din primele sculpturi cu adevarat renascentiste. O alta sculptura valoroasa este statuia lui Sfantul Gheorghe, reprezentat intr-o armura tipic romana.
Cei mai cunoscuti sculptori renascentisti italieni sunt: Michelangelo, Donatello, Verrocchio, Gian Lorenzo Bernini. La nord de Alpi se remarca Tilman Riemenschneider.
In Franta, Renasterea debuteaza in epoca lui Francisc I, care a promovat artisti ca: Benvenuto Cellini, Leonardo da Vinci. Pe masura ce puterea Frantei se dezvolta, se muta aici focarul renasterii europene.
Perioada Renasterii se incheie la inceputul secolului al XVII-lea, dar stilul sculpturilor sale este preluat de catolicism.
DONATELLO
Donato di Niccolò di Betto Bardi cunoscut sub numele de Donatello (1386, Florenta - 13 decembrie 1466, Florenta) a fost un sculptor si pictor Italian.
Intre anii 1404 si 1408 lucreaza in atelierul sculptorului, bijutierului si arhitectului Lorenzo Ghiberti. In 1406, este unul dintre sculptorii care lucreaza la decorarea catedralei din Florenta. Statuia de marmura a lui David face o legatura intre maniera gotica, inca libera, cu realismul renascentismului, care pune accent pe constitutia corporala.
Evanghelistul Ioan va servi ca model pentru Moise al lui Michelangelo. Donatello lucreaza in colaborare cu breslele din Florenta, care comanda la diferiti sculptori statuile patronilor lor pentru biserica Or San Michele. Donatello dobandeste un mare prestigiu prin realizarea statuilor in marmora ale Sfantului Petru, Sfantului Marcu si Sfantului Gheorghe (1411-1416). Fidelitatea fata de realitate si naturaletea figurilor, armonia proportiilor si raportarea fragmentelor la intreg dau impresia ca sculptorul si-ar fi realizat operele dupa modele. Relieful de pe piedestalul statuii Sfantului Gheorghe, pentru breasla armurierilor, care reprezinta lupta sfantului
cu balaurul, este cea mai mare inovatie a statuii. Donatello: David - 1408-09 (refacuta in
Sunt aplicate aici pentru prima oara regulile 1416)
perspectivei in compozitie.
Evanghelistul Ioan va servi ca model pentru Moise al lui Michelangelo. Donatello lucreaza in colaborare cu breslele din Florenta, care comanda la diferiti sculptori statuile patronilor lor pentru biserica Or San Michele. Donatello dobandeste un mare prestigiu prin realizarea statuilor in marmora ale Sfantului Petru, Sfantului Marcu si Sfantului Gheorghe (1411-1416). Fidelitatea fata de realitate si naturaletea figurilor, armonia proportiilor si raportarea fragmentelor la intreg dau impresia ca sculptorul si-ar fi realizat operele dupa modele. Relieful de pe piedestalul statuii Sfantului Gheorghe, pentru breasla armurierilor, care reprezinta lupta sfantului cu balaurul, este cea mai mare inovatie a statuii. Sunt aplicate aici pentru prima oara regulile perspectivei in compozitie.
Donatello a fost artistul socotit un revolutionar al limbajului sculptural. Si el a abordat tema Cantoria (inspirata
Donatello: Sfantul Ioan din Psalmul 150 al lui David), dar factura lui este mai Evanghelistul - Initial in complexa si mai curajoasa. A relationat figurile dansante cu
Porta della Mandorla a elemente de arhitectura (balustri) ca intr-un contrapunct
Domului
del Opera del Duomo, si fundalul cu mozaic policrom, fapt ce amplifica exuberanta
Florenta temei. Dar lucrarea care a insumat calitatile noilor orientari
umaniste a fost David (1432). Figura personajului biblic este redata ca nud, asemeni celei a lui Adam din fresca lui Masaccio. Lucrata in spiritul statuarei antice grecesti, lucrarea reia contraposto-ul accentuat, usor efeminat, contemplativ, al clasicitatii tirzii de tip Praxiteles. Formele sunt modelate cu o delicatete ce aminteste de maestrul sau, Ghiberti, dar armonia, linistea si eleganta intregii atitudini, si mai ales siguranta de sine interiorizata, toate acestea dovedesc patrunderea ei de suflul umanist al epocii. O alta lucrare a lui Donatello de o importanta deosebita pentru arta sculpturala renascentista este statuia ecvestra a unui vestit condottiere denumit Gattamelata si care domina piata din fata catedralei din Padova (1444). Donetello face o adevarata demonstratie de maiestrie ce frizeaza perfectiunea artistica si tehnica. Pentru prima data in epoca Renasterii, statuara antica (la Roma s-a pastrat statuia ecvestra originala a imparatului Marc Aureliu) este egalata ca tehnica si depasita ca si complexitate a conceptiei compozitionale. Rigoarea geometrica a raporturilor formale, claritatea echilibrului dintre masele sculpturale si golul pe care il deseneaza in spatiu fac din acest monument una din expresiile cele mai desavirsite ale spiritului renascentist.
Michelangelo Buonarroti
Michelangelo - Portret
executat de Jacopino
del Conte, 1535
Nascut la Caprese aproape de
Familia era de origine fiorentina, dar tatal se afla in acele locuri pentru a
ocupa postul de primar in calitate politica. Dupa
intoarcerea la Florenta, Michelangelo este lasat in grija unei doici. Aceasta
fiind fiica si sotie de pietrar, i-a insuflat micului Michelangelo dragostea
pentru marmura. Aceasta pasiune timpurie il determina sa paraseasca scoala si
sa se consacre studiilor umaniste. Datorita prietenului sau, pictorul Francesco
Granacci, Michelangelo descopera pictura si, in 1488 este dat la ucenicie
in cel mai vestit atelier de pictura din Florenta apartinand lui Domenico
Ghirlandaio. unde a invatat tehnica picturii. Putin mai tarziu, s-a
mutat la resedinta familiei de Medici si a intrat in academia sculptorului
Bertoldo di Giovanni. Dragostea pentru sculptura in marmura nu l-a parasit
niciodata, desi pe parcursul vietii a executat minunate fresce, desene si
lucrari de arhitectura. Nu a fost interesat de picturile anecdotice sau
ornamentale, criticand pictura flamanda contemporana pentru detaliile ei meticuloase,
concentrandu-se asupra reprezenarii in exclusivitate a trupului uman. Patronul
sau, Lorento de Medici, a murit in anul 1492. Doi ani mai tarziu, Michelangelo
fuge din Florenta (de unde familia Medici fusese temporar exclusa) in Bologna,
unde intre anii 1494-1495 a executat numeroase statuete din marmura pentru
biserica din San Domenico.
Din
In perioada 1501-1504, dupa reintoarcerea sa la Florenta, Michelangelo sculpteaza magnifica statuie "David" (care are o inaltime de patru metri si treizecisipatru de centimetri). Eroul vechiului testament este prezentat nud, tanar si suplu, musculos si vioi, privind in abis, de parca l-ar cantari din ochi pe dusmanul sau Goliat, pe care inca nu l-a intalnit inca. Intensitatea arzatoare a expresiei faciale a lui David este o trasatura caracteristica multor figuri realizate de Michelangelo, asemenea personalitatii sale. David, cea mai faimoasa sculptura a sa, a devenit simbolul Florentei iar originalul a fost plasat in Piata Signoria in fata Palatului Vecchio, primaria florentina.
A fost pentru prima oara cand un nud de asemenea dimensiuni a fost expus intr-un loc public. Aceasta a fost posibil deoarece David intruchipa cele doua virtuti ale patronului orasului, Hercule, si anume puterea si mania.Prin aceasta statuie, Michelangelo a demonstrat lumii nu doar ca si-a depasit toti contemporanii dar si ca, asemenea grecilor si romanilor, a reusit sa adune intr-un tot unitar frumusetea formala si puternica expresivitate plina de inteles. Michelangelo nu ne prezinta un David invingator, ci face portretul tanarului dinaintea bataliei.
Cand inca era ocupat cu
realizarea lui David, lui Michelangelo i s-a dat oportunitatea de a-si
demonstra abilitatea de pictor. A realizat astfel o pictura murala intitulata
"Batalia de la Cascina", destinata pentru Sala Cinquecento din Palatul Vecchio,
vis-a-vis de "Batalia de la Anghiari" a lui Leonardo. Artistul a creat astfel o
serie de nuduri si de figuri intr-o varietate de pozitii si situatii care vor
constitui, de fapt, preludiul pentru viitorul sau mare proiect: Capela Sixtina,
din
In 1505 Michelangelo este chemat la Roma, de catre Papa Iulius al II-lea, pentru doua motive. Cel mai important dintre ele este, dupa cum am amintit, realizarea frescei din Capela Sixtina. Lucrand deasupra capelei, stand pe spate pe schela, Michelangelo a pictat, intre 1508-1512, una dintre cele mai frumoase picturi ale tuturor timpurilor.
Pe bolta Capelei, Michelangelo a construit un sistem complicat de decoratii in care a inclus noua scene din Geneza, incepand cu "Separarea intunericului de zi" si incluzand "Creatia lui Adam", "Creatia Evei", "Tentatia si decaderea lui Adam si a Evei" si "Potopul". Aceste scene centrale sunt inconjurate de profeti pe tronuri de marmura si de alte subiecte din Vechiul Testament.
Pentru a se pregati in vederea realizarii acestei imense lucrari, Michelangelo a desenat numeroase figuri. Ele demonstreaza maiestria sa in ceea ce priveste redarea anatomiei umane.
Inainte de misiunea sa de a picta
Capela Sixtina, Michelangelo a fost desemnat de catre Papa Iulius al II-lea
sa-i faca mormantul, care se dorea a fi cel mai magnific al timpurilor
crestine. Trebuia sa fie localizat in noua Biserica a Sfantului Petre, care era
inca in constructie. Michelangelo a inceput munca la realizarea acestui proiect
foarte entuziasmat. Opera trebuia sa includa mai mult de patruzeci de figuri.
Artistul si-a pierdut luni intregi pentru a obtine marmura de
Cand Michelangelo s-a intors la mormant, el a redesenat intreaga constructie la o scara mult mai modesta. Oricum, el l-a realizat, pentru Iulius al II-lea, pe Moise (in anul 1515) ca figura centrala in mult mai redusul monument funerar care acum avea sa fie localizat in Roma, in Biserica Sfantul Petru Vincoli.
Patriarhul sta atent, intr-o nisa putin adanca, tinand tablitele cu Cele Zece Porunci, cu barba lunga ajungandu-i pana la mainile puternice. Se uita departe de parca ar comunica cu Dumnezeu.
Alte doua superbe statui,
"Sclavul orb" si "Sclav vopsind" (amandoua se afla in prezent la Muzeul Luvru,
in
Proiectul pentru realizarea monumentului funerar pentru Papa Iulius al II-lea necesita cunostinte de arhitectura. Aceasta nu era o problema pentru Michelangelo, deoarece inca din 1519 activitatea sa incepuse si in acest domeniu, cu planul pentru fatada Bisericii Sfantul Lorenzo, din Florenta (nerealizata de altfel). In anii 1520 proiecteaza Libraria Laurentiana, desi aceasta structura este terminata decade mai tarziu. Michelangelo si-a luat, ca punct de plecare in constructiile sale, predecesorii florentini dar in plus a introdus aceeasi energie care-i caracterizeaza sculptura si pictura. In loc sa fie consecvent practicilor greci si romane, Michelangelo foloseste motive (coloane, console etc) intr-un scop personal si expresiv.
Partizan al factiunii
republicane, Michelangelo a participat in perioada 1527-1529, la razboiul
impotriva familiei Medici si a supervizat fortificatiile florentine.
In timpul vietii sale, Michelangelo a fost un prieten intim al printilor si al
Papei, de la Lorenzo de Medici si pana la Leo al X-lea, Clement al VIII-lea si
Pius al III-lea, al cardinalilor, al pictorilor si al poetilor. Chiar daca pare
greu de crezut, Michelangelo si-a exprimat cel mai bine modul de a gandi,
despre sine si despre lume, in poeziile sale, mai degraba decat in celelate
opere. Multe dintre versuri se refera la arta si la greutatile pe care le-a
intampinat in realizarea acesteia sau la filosofia neoplatonica si relatiile
interpersonale. Michelangelo isi merita intr-adevar apelativul de "divin" asa
cum l-a numit poetul renascentist Ludovico Ariosto.
BIBLIOGRAFIE
Agonie si Extaz, Irving Stone
Michelangelo, Stefanie Penck
www.Wikipedia.org
Scultura di Michelangelo, Umberto Baldini
Arta renasterii italiene, ed. Noi Media Print
BALANICA RUXANDRA, ANUL I 2009/2010
Copyright © 2024 - Toate drepturile rezervate