Alpinism | Arta cultura | Diverse | Divertisment | Film | Fotografie | |
Muzica | Pescuit | Sport |
Consonante - disonante
Se afirma uneori ca raportul intre consonanta si disonanta e o chestiune conjuncturala, el modificandu-se de-a lungul timpului. In realitate aceasta chestiune tratata cu superficialitate impinge spre relativism intreaga noastra scara valorica referitoare la muzica. Clasificarea actuala a disonantelor si consonantelor coincide, in mare, cu cea facuta de Jean de Garlande la inceputul secolului XIV. Mentinerea aproape neschimbata a impartirii intervalelor consonante si disonante de-a lungul a peste sase sute de ani conduce la concluzia ca exista o clara componenta obiectiva in alcatuirea acestor clasificari. Departe de a fi numai o rezultanta a unui proces istoric, de evolutie stilistica sau psihologica, armonia s-a creat si se creaza pe baze acustico - fiziologice foarte solide. Nu este locul aici sa intram in profunzimea acestor chestiuni. Cei interesati pot cerceta scrierile pe aceasta tema ale unor Pitagora sau Vitruviu, ale clasicilor Galileo, Kepler si Newton, modernilor Durute, Helmholtz sau Hindemith si, desigur, ale unor cercetatori contemporani ca David Cope.
Elementele unui acord se raporteaza la un sunet de referinta. In fapt, nu ele insele ci ascultatorul efectueaza aceasta actiune. Gasirea sunetului de referinta este una dintre activitatile principale ale demersului muzical. In general, sunetul de referinta al unui acord va fi acela ale carui armonice naturale coincid cu elementele acordului sau cu cat mai multe dintre acestea.* Nu trebuie sa confundam sunetul de referinta cu sunetul cel mai grav al unui acord). Este adevarat ca istoria muzicii, in special a celei europene, cea care s-a specializat in explorarea teritoriilor armoniei, reprezinta un drum de la simplu spre complex adica de la uzul acordurilor de trei sunete la emiterea simultana a cinci sau sase sunete diferite. Acest proces nu se desfasoara insa la infinit. El poate sa continue pana cand tensiunile echilibrate dar juxtapuse fac sa se diminueze intr-atat influenta sunetului de referinta incat dispare sentimentul de aderenta la acesta. Ajuns in acest punct, discursul melodico-armonic pierde cea mai mare parte din ratiunea de a continua. Raman desigur celelalte dimensiuni: ritmul, expresia, timbrele. Fenomenul este specific pentru un larg segment din muzica culta a zilelor noastre.
Copyright © 2024 - Toate drepturile rezervate