Alpinism | Arta cultura | Diverse | Divertisment | Film | Fotografie | |
Muzica | Pescuit | Sport |
Modurile micsorate
Acest capitol este destinat studentilor aflati in stadiul primar si mediu de pregatire.
Asa cum putem observa si in tabelul 8, modurile micsorate sunt formate din succesiunea unor secunde mari si mici. Aceasta succesiune se repeta cu o terta mica mai sus, sau mai jos si creaza senzatia de acord micsorat (la randul sau, acesta e format din suprapunerea unor terte mici). Subiectul a mai fost tratat si in volumul I asa ca ne vom limita doar la unele aplicatii practice ale acestor moduri.
1. Modul micsorat care incepe cu intervalul de secunda mare ascendenta corespunde acordurilor micsorate cu septima micsorata, construite pe tonica, terta, cvinta si septima modului (exemplul 11). Vom numi aceasta scara melodica modul micsorat 1
Exemplul 11
2. Modul care, in sens ascendent, consta din succesiuni repetate de secunde mici si mari va fi numit micsorat 2. Acesta este folosit in improvizatie in conexiune cu urmatoarele acorduri (vezi exemplul 12).
Exemplul 12
Structura simetrica modurilor micsorate permite repetarea din terta in terta mica a unor configuratii melodice, cu alte cuvinte favorizeaza construirea secventelor. Secventele sporesc efectul de simetrie ritmica si instaleaza acea stare de balans ritmic, atat de pretuita in jazzul main stream. Acest fapt explica de ce structurile melodice construite pe modul micsorat sau diminuat,* au fost si sunt atat de populare in randul improvizatorilor de jazz. In exemplul 13 prezentam cateva strucuri melodice construite pe sunetele modurilor micsorate. Recomand citirea de mai multe ori a acestui exemplu al carui material va fi folosit si in capitolele ce urmeaza.
*Termen mai vechi folosit in limbajul muzicienilor.
Exemplul 13 Aplicatiile modurilor micsorate
Copyright © 2024 - Toate drepturile rezervate