Biologie | Chimie | Didactica | Fizica | Geografie | Informatica | |
Istorie | Literatura | Matematica | Psihologie |
Testul Szondi
Subiect G.C, in varsta de 32 ani:
Prima aplicare
Numar serie |
Simpatice I |
Antipatice I |
Simpatice II |
Antipatice II |
I |
s hy |
d e |
k p |
m h |
II |
hy m |
e k |
h d |
p s |
III |
s m |
e h |
d k |
hy p |
IV |
h s |
p hy |
k m |
d e |
V |
e p |
hy d |
h s |
k m |
VI |
p k |
hy e |
h m |
s d |
Profil de fatada
Factor |
h |
s |
e |
hy |
k |
p |
d |
m |
Simpatice I | ||||||||
Antipatice I | ||||||||
Semne |
- |
Profil de culisa
Factor |
h |
s |
e |
hy |
k |
p |
d |
m |
Simpatice II | ||||||||
AntipaticeII | ||||||||
Semne |
- |
Vector |
S |
P |
SCH |
C |
||||
Profile |
h |
s |
e |
hy |
k |
p |
d |
m |
F |
- | |||||||
C |
|
- |
||||||
T |
- |
- | ||||||
K |
Interpretare factoriala
h+ : Tandrete individuala in raport cu o persoana, o familie, rasa, popor; nevoie de feminitate; instinct matern. Fregventa la indivizii medii, rara la cei orientati spre cultura.
"h+" arata ca individul isi accepta aspiratiile sale senzuale, fara cautarea activa a satisfacerii lor. Astfel el exprima nevoia de a fi beneficiarul pasiv al iubirii, ceea ce este mai caracteristic femeii decat barbatului. Atunci cand se intalneste, avem de a face cu o identificare feminina ca element dinamic al structurii psihice. Este vorba de nevoia non-genitala de a iubi si de a fi ingrijit la modul infantil.
Din moment ce h+ are semnificatia unei identificari feminine, el este mai susceptibil sa produca simptome nevrotice mai curand la barbati decat la femei. Indivizii care au "h+" sunt indivizi care aleg profesie care implica grija pentru ceilalti si care vor la randul lor sa primeasca afectiune.
s- : Spirit cavaleresc in raport cu colectivitatea; spirit civilizator; intoarcerea agresivitatii catre sine inactivitate;masochism.
Aceasta constelatie indica o tensiune in sfera agresivitatii, care nu este acceptata de persoana. In consecinta energia motrica va fi transformata in energie intelectuala. Se poate spune ca in cazul unui conflic indivizii ce au constelatia "s-" au tendinta de a se retrage, nu de al infrunta. Prin urmare tind se dezvolte comportamente nevrotice mai degraba decat antisociale.
e0 : Descarcarea afectelor brutale; stari post paroxistice; frecventa in "vasonevroase" , migrene, la balbaiti, in epilepsie, isterie, manie, melancolie, frecventa la toate varstele; lipsa de sustinere si retinere(e=0/d=0)
Arata ca nu exista tensiune in aria controlului afectiv, ceea ce inseamna pur si simplu ca emotiile pot fi descarcate cu usurinta. Exista o diferenta importanta intre aparitia sa ca structura constanta si prezenta sa numai ca o descarcare periodica si subita a factorului.
Semnificatia psihodiagnostica a lui "e0" se intalneste cu frecventa ralativ mare in psihozele maniacale, constatare care poate fi interpretata din punct de vedere dinamic pe baza semnificatiei motrice a factorului "e".
e-! : Acumulare inconstienta de afecte brutale (furie, ura, dorinta de rasbunare );intoleranta; tensiune isterica; neliniste; frica de sine insasi; frecventa la 5-6 ani si in senilitate, la epileptici, candidati la suicid, criminali; in isteria cu angoasa si la subiectii cultivati.
Starea "e-" este resimtita ca o acumulare afectiva in lipsa oricarui mecanism de control. Invariabil,"e-" duce la o tensiune generala si la o tendinta de a descarca spontan, pulsiunile sinelui. In cazul in care se gaseste la indivizii cu un inalt nivel intelectual, indica intotdeauna o anumita agresivitate caracteriala.
hy0 : Nevoia de a se da in spectacol a fost satisfacuta; frecventa la 3-6 ani, in senilitate; frecventa in reatiile criminale, in nevroze obsesionale, manie; frecventa la toate varstele.
Indivizii care au constelatiile "hy0"nu exercita un control sever asupra emotiilor si sunt susceptibili de a-si exprima rapid reactiile afective la experientele exterioare. Sunt indivizii asa zisi "isteroizi".
k+ : Egoism; egocentrism; autism; narcisism; formarea imagoului; introiectie; Eu-l care ia pozitie; logica formala; gandire rationala; frecventa in perioada "inbufnarii", in depresii, rara la subiectii medii si in isteria de conversie; k+ "ideal de posesiune": iata ce vreau sa am!
Trasaturile de caracter corespunzatoare lui "k+" la indivizii normali se refera la tendinta de a-si fi suficienti siesi, la o anumita insensibilitate afectiva pe care se straduiedc sa o aiba; cauta sa- si intelectualizeze emotiile. Acestia sunt foarte atenti de regula la propriile trairi afective, incercand sa le "infrunte" in plan intelectual. Astfel neutralizandu-si fondul primar al emotiilor.
p- : Protectie; nevoile amenintatoare nu devin constiente, insa actioneaza prin proiectie; acuzarea acestuia; predispozitia la comtemplare, la misticism, magie si ocultism; domeniul inconstientului; frecventa in senilitate si la copii mici; in epilepsie, in psihoze circulare, in " dromomanie" la asasini si la subiectii medii.
d+ : Cautarea unui nou obiect; nevoia de achizitie a valorilor obiectului; cupiditate; tendinta de rivalitate; prodigabilitate (risipa); tendinta spre depesie (d/+k+/s- sau 0); analitate; frecventa la 7-8 ani si in senilitate, la homosexuali si la depresivi.
O astfel de constelatie poate indica pedanterie, dorinta de ordine, dar si posesivitate si perseverenta in urmarirea unui scop, ce poate ajunge pana la obstinatie
m+ : Dorinta de a se agata (de obiect); fidelitate fata de obiect; frica de pierderea obiectului iubit; oralitate; securizare; frecventa la 20-30 ani si in senilitate; frecventa in ipohondrie si homosexualitate.
Constelatia "m+" indica in general o atitudine sociala calduroasa si apare manifestata nu numai in nevoia de a primi caldura din partea celorlalti, ci si de a acorda altora dragoste si afectiune.
Interpretare vectoriala
Vectorul S (h+;s- ) Sexualitate pasiva, feminina, care se abandoneaza. Perceptie"artistica". Umanizare de tip antic (elenistica). Subiectii umanizati sunt devorati de focul interior al spiritului lor. Renuntare pasivitate, refugiu in trecut, sensibilitate artistica.
In cazuri patologice, pentru barbati semnifica inversiunea scopului sexual.
Se prezinta imaginea individului structural dependent si supus, cu o slaba cevoie de activism fizic. Acest lucru sugeresza tendinta de a se detasa de aspectele materiale, fizic tangibile, ale realitati, cu un interes proportional crescut pentru reprezentarea conceptuala si simbolica a realitatii exterioare si interioare.
Constelatia h+;s- in cadrul vectorului S indica frecvent tendinte pasive ale homosexualutatii latente la barbati; acestea nu iau neaparat forma unei alegeri obiectuale de acelas sex in iubire, ci se manifesta frecvent, prin alegerea unui partener dominant si agresiv.
Vectorul P (e0;hy0) "Calm plat" in viata sentimentala. Reflux dupa flux, dupa explozie,, furtuna si scene (furtuna, explozii, iesiri violente sau scene); urmeaza refluxul, starea de dupa orice criza epileptica, isterica, dar si anxioasa.
Sch0/0 sau 0/-: psihopatul nestatornic care lichideaza toate instantele superioare (oricarei cenzuri morale la psihopat isi pierde - partial sau total- orice luare de decizie).
Vectorul P(e-!;hy0) Angoasa subita paroxistica, de care subiectul incearca sa scape prin acte de violenta. Acumulare de furie, de ura, de dorinta de razbunare (e-), cenzor moral slab (hy0) si dorinta de evidentiere. +Sch0-, +: homosexualitate, toxicomanie, crima (+Sch0/0).
Vectorul SCH (k+;p-)- Eu-l mistic, mitic, contemplativ. Adualism; Eu-l si lumea fuzioneaza total. Nu exista dualism. Proiectie. Eu-l nu intervine in lupta. Apatie fatalista. Patologie: sectari, demente.
Vectorul C (d+;m+) Legaturi simultane cu mai multe obiecte. Atentie defectuoasa divizata.
Analiza tipului de Eu (k+;p-)
k:introiectarea, egoificarea
Introiectia este un proces psihic opus proiectiei: "introiectia semnifica o incorporare a obiectului in sfera de interese subiective in opozitie, proiectia este o transpozitie a continutului subiectiv asupra obiectului" (dupa A. Ferenczi). in proiectare, subiectul exteriorizeaza un oarecare continut, il arunca in afara lui si o incorporeaza intr-un Obiect exterior oarecare. El arunca asupra Obiectului exterior, vesmintele care il ascund pe el insusi. In introiectie, din contra, individul anexeaza proprietatea unui obiect exterior si o incorporeaza inpropriul sau Eu ("canibalism psihic"). In proiectie, individul se lasa ghidat de dorinta de a separa, de a diferentia o parte din "subiectivitatea" sa, instraineaza o parte din el in favoarea obiectului. inn introiectie, el "devoreaza".
Obiectul "egoificandu-l" prin asimilare (Jung grupa introiectia ca proces de asimilatie, iar proiectia ca proces de dezasimilatie). Insa in viata psihica, aceste doua procese nu se desfasoara totdeauna in mod distinct unul de altul: ele pot aparea simultan in psihism (introproiectie), sau, de la distanta foarte scurta unul de altul, ceea ce face dificila depistarea lor in mod experimental.
In relatiile psihice dintre doua persoane, noi gasim adesea introiectia si proiectia una alaturi de alta. In tratarea unei maladii, medicul adopta adesea o pozitie de introiectare activa, incorporand in Eu-l sau curator dorintele patologice ale subiectului care devin pentru el interese subiectve foarte actuale. El nu poate obtine o vindecare decat in acest fel. Dimpotriva, bolnavul se elibereaza de dorintele sale patologice, inconstiente, proiectundu-le asupra medicului in timpul tratamentului
p-: proiectie totala dubla
Nici una din tendintele antagoniste nu se gasesc in campul constient al trebuintelor. Ele continua lupta lor in inconstient. Nevoile pulsionale se afla in stadii genice primare. Aceasta lupta este proiectata asupra unui Obiect din lumea exterioara.
Calificam ca "dubla" sau "totala" aceasta forma de proiectie caci individual vrea astfel sa instraineze simultan ambele constituante ale perechii pulsionale antagoniste.
Lupta intre cele doua tendinte antagoniste este deci o conditie de sine qua non a actiunii proiective. Deci, pentru o cauza oarecare, lupta primara inceteaza, dispozitia proiectiva a individului dispare dintr-o data. Relatia existenta intre Obiectul exterior si subiectul care proiecteaza reflecta intr-adevar stadiul luptei dintre genele antagoniste in inconstient. Actiunea de proiectie este deci oculta si magica.
Proiectia dubla este in totdeauna un proces care imbraca doua aspecte (masca lui Janus) pe de o parte, personajul care proiecteaza descopera ca el executa o sectiune magica asupra Obiectului care sufera proiectia. Prin urmare, Obiectul se indreapta catre subiect - fapt curios - manifestand
aceasta tendinta chiar daca subiectul vrea sa se debaraseze. Pe de alta parte, practic, personajul care proiecteaza se simte el insusi atras spre acest Obiect si nu poate sa se detaseze, caci el este literalmente "fermecat". Aceste doua aspecte ale proiectiei totale pe care psihiatria le pune de asemenea in lumina - provin din dualitatea existenta apriorii in trebuinta pulsionala latenta; adica
faptul ca nevoile pulsionale activeaza prin proiectare o structura comportad doua tendinte antagoniste, totusi foarte strans legate. Cum ambele tendinte sunt inconstiente, si ele devin eficiente prin proiectie.
Continutul proiectiei este totdeauna un anumit obiect dezagreabil si deci, de care vrea sa se debaraseze. Alteori insa, subiectul care proiecteaza este adesea obligat sa se desparta de continuturi pozitive de mare valoare, atunci cand el se simte incapabil sa le realizeze, acest fapt datorandu-i-se unui sentiment inconstient de inferioritate. El instraineaza astfel continuturi pozitive si le proiecteaza asupra unui subiect care i se pare ca poseda calitati exceptionale (talente, etc).
Proiectia se realizeaza asupra unor persoane din anturajul sau, persoane cu care prezinta asemanari (inrudire genetica). Exemple de proiectari patologice: halucinatii, delir de persecutie, teama de a fi rapit, etc.
Experimental, proiectia, atat cea normala (psihologica), cat si cea patologica, este relevata exclusiv prin reactia "p-".
Descrierea profilului Eu-lui
Profilul "A2": "k+/p-": Eu-l autentic cosmodualist. Perioada de "imbufnare", (perioade de
febouderie); introproiectie.
Spre varsta de 3 ani, copilul atinge stadiul in care Eu-l si Obiectul au devenit elemente distincte: atunci de profilul "A2" mecanismele Eu-lui activ se manifesta prin introproiectie, egoificare (k+) a continutului proiectat (p-). In aceasta etapa, copilul incorporeaza literalmente obiectele lumii exterioare asupra carora el si-a proiectat trebuintele pulsionale; el introiecteaza totalitatea universului (cosmodualism deci). Prin opozitie, se da primei uniuni dualiste, intre mama
si copil, numele de "uniune dualista personala" (A1 si Ep2). Daca in stadiul "A1" tendintele
pulsionale proiectate deveneau atotputernice, prin lipsa Eu-lui, in esalonul Eu-lui "A2", Eu-l care se trezeste devine atotputernic si capabil de ubicuitate. In aceasta etapa, subiectul nu este inca capabil de o separare neta de obiect; el se crede inca partial identic cu Obiectul, este vorba deci de o fuziune apriori intre C si S. Este o participare mistica, dar care nu a devenit niciodata constienta; de aceea se intalneste mai ales la indivizii primitivi. La subiectii cultivati aceasta relatie singulara intre subiect si Obiect se creeaza cel mai adesea intre doua persoane (vorbim atunci de transfer). In acest caz, persoana cu care Eu-l realizeaza o astfel de fuziune, castiga o putere magica asupra lui (subiectului in cauza). In alta forma de participare mistica, aceasta fuziune se realizeaza cu o idee cu care se identifica partial (Jung vorbeste in acest caz de "identitate arhaica". Individul oscileaza intre stadiul de "Dualism" si "A-dualism").
Din introiectarea si egoificarea Obiectelor pulsionale se pot deduce anumite trasaturi ale copiilor de 2-3 ani (cosmodualism):
o capacitate de imitatie remarcabila, rezultata din faptul ca copilul se poate identifica cu
oricine si orice asupra carora el a proiectat trebuintele sale.
Egocentrismul decurge din impresia copilului ca el este centrul lumii, provenind din
introiectarea nelimitata a continutului trebuintelor proiectate.
Narcisism infantil.
Autism infantil.
Imbufnare, daca lumea exterioara opune rezistenta egocentrismului sau narcisismului sau
autismului. Atunci copilul se repliaza asupra sa si se izoleaza de aceasta lume, sau, eventual
intra in opozitie cu ea. Aceasta "imbufnare" nu decurge, la origine, din dualism, ci este o
reactie la educatie, cu ajutorul careia se incearca reprimarea egocentrismului, autismului.
Profilul "A2" se intalneste la populatia mijlocie cu o frecventa de 5,4%, cu o valoare maxima
la copii de 3-4 ani.
Si apare cu o frecventa de numai 0,6% la muncitorii de forta si la fel de rara in profesiile servile (chelneri, coafezi, etc.), in timp ce la intelectuali se gaseste cu o frecventa dubla fata de media populatiei. Acest lucru pare bizar, insa este justificat daca se face o analiza a destinului pulsional
care se ascunde in spatele acestui profil.
Intr-adevar:
in timp ce la profilul dualismului (A1) tandretea dirijata spre colectivitate (h-), deci interesul
de cultura, nu se gaseste deca la circa 11% dintre subiecti, acest procentaj creste la 46% pentru
profilul cosmodualismului (A2).
indivizii care reusesc sa-si exprime tendintele lor agresive in cadrul profilului "A1" este de
19,6% (s+), iar in "A2" este 42,9%.
De asemenea, se stie ca cel mai mare efort de umanizare al pulsiunilor are loc la copii intre 3-4 ani (cand exista si cel mai mare procentaj de profile "A2", corespunzad deci cu aceasta "umanizare infantila).
Criminalii si spargatorii dau de 2,5 ori mai des profilul "A2" deca media populatiei.
In patologie: se gasesc profile "A2" cu o frecventa considerabila la melancolici, schizofreni si debili mintali (frecventa cea mai mare ramane totusi la 3-4 ani): aceasta arata de asemenea ca profilul "A2" este consecutiv pierderii Obiectului cu care individul a trait pana atunci intr-o uniune dualista (la 3-4 ani copilul este separat de mama sa). Melancolicul este de asemenea trist in urma pierderii Obiectului, asa cum arata psihologia profunda. Reactii relativ frecgvente ale profilului "A2" se mai gasesc, asa cum s-a aratat, la debilii mintali, schizofreni si la dementii epileptici. Nu se gasesc niciodata profile "A2" la isterici si homosexuali.
Profil psihologic
Subiectul manifesta tandrete individuala in raport cu o persoana, o familie; este grijuliu cu ceilalti si doreste la randul sau sa primeasca afectiune. Astfel el exprima nevoia de a fi beneficiarul pasiv al iubirii, este vorba de nevoia non-genitala de a iubi si de a fi ingrijit la modul infanti; isi recunoaste si accepta aspitatiile senzuale fara nevoia activa de satisfacere a acestora.
Este o persoana care da dovada de spirit cavaleresc in raport cu colectivitatea; spirit civilizator, desi prezinta o tensiune in sfera agresivitatii. Tensiune pe care insa nu o recunoaste; energia rezultata din aceasta o refuleaza, transformand- o in energie intelectuala .
Este o persoana educata si usor retrasa, are o anumita capacitate de a sublima agresivitatea, de aceea in cazul unor conflicte are tendinta de a se retrage si nu de a le infrunta, cea ce poate determina in timp comportamente nevrotice. Poate prezenta acumulare de afecte brutale (furie, ura,dorinta de razbunare), pe care insa nu le recunoaste si pe care uneori le refuleaza, iar alte ori le descarca cu mare usurinta.
Fiind o persoana educata, incearca sa i-si infrunte propriile trairi afective in plan intelectual, neutralizandu-si astfel fondul primar al emotiilor.Are tendinta de a se multumi cu sine si de a se stradui sa i-si creeze o anumita insensibiliate afectiva pentru a-si intelectualiza emotiile. Da dova de gandire rationala, logica formala, prezinta usoare forme de egoism si narcisism. Este o fire ambitioasa si nu se da in laturi de la atingerea sopurilor propuse.
Prezinta dispozitie spre contemplare, este preocupat de spiritualitate si domeniul inconstientului, are o perceptie artistica si manifesta o sensibilitate in acest sens. Acest lucru sugeresza tendinta de a se detasa de aspectele materiale, fizic tangibile, ale realitati, cu un interes proportional crescut pentru reprezentarea conceptuala si simbolica a realitatii exterioare si interioare.
Poate fi atras de magie si ocultism, pulsiune pe care subiectul nu o recunoaste.
Este o persoana pedanta, manifesta nevoia de ordine si curatenie, este posesiv in ceea ce priveste obiectele personale, se ataseaza usor de obiectele achizitionate si ii place sa le ingrijeasca, sa le pastreze.
Are o fire calduroasa, sociabila pe care o manifesta prin nevoia de a primi afectivitate dar si prin oferirea acesteia.
Copyright © 2024 - Toate drepturile rezervate