Alpinism | Arta cultura | Diverse | Divertisment | Film | Fotografie | |
Muzica | Pescuit | Sport |
Tempo
Mentinerea tempo-ului constant
Situatia cea mai naturala este mentinerea
Tempo-urile extreme
Acestea sunt tempo-uri foarte lente sau foarte rapide. Muzicienii cu experienta stiu sa trateze aceste situatii mai neobisnuite, considerandu-le d.p.d.v. psihologic ca pe unele firesti. Se poate realiza acest lucru subdivizand masurile in tempouri lente si grupand cate patru timpi sau, dupa caz - trei, in tempo-urile foarte rapide. Astfel, in slow tempos numaratorea un, doi, trei, patru va deveni u-na, do-ua, tre-ie, pa-tru, iar in ceea ce muzicienii de jazz numesc-up (adica in tempo-urile foarte rapide): 4/4 devine 2/2. Cel mai frecvent intalnit caz de acest fel e asa-numitul jazz waltz ale carui patrimi se unesc intr-o doime cu punct, iar aceasta devine unitate intr-o masura de 12/4. Prin urmare 3/4 se transforma in 12/4. In concluzie, uzand de aceste procedee, putem canta folosind valori de note cu care suntem obisnuiti. In miscarile rapide timpii vor fi mai putini si deci mai usor de numarat, iar in tempo-urile mai lente treizecisidoimile vor deveni saisprezecimi, ceea ce va face ca travaliul improvizatoric sa para mai putin dificil.
Albume preferate in rol de Play along*
O metoda frecvent uzitata de muzicieni este cantatul alaturi, sau mai bine zis impreuna cu o inregistrare, cu un disc preferat. Marele avantaj al acestei situatii in comparatie cu folosirea unui negativ sau a metronomului e ca se poate imprumuta putin din maniera, atitudinea fata de tempo a orchestrei si/ sau a solistului ce canta pe aceasta inregistrare sau disc. Dezavantajul pe care il poate resimti oricine, de indata ce practica aceasta metoda, este ca solistul sau acompaniatorul de pe inregistrare au, de cele mai multe ori, alte optiuni decat ale celui care improvizeaza ulterior, ceea ce poate deveni frustrant pentru acesta din urma.
Varianta originala poate fi si imitata desigur cu un mic decalaj pentru a patrunde spiritul interpretarii. O a treia situatie de folosire a unei inregistrari muzicale finalizate este invatarea solo-ului sau ale unor parti din acesta si interpretarea impreuna cu originalul. Aceasta situatie este eficienta mai ales pentru imbunatatirea atitudinii fata de tempo, a imbogatirii si perfectionarii articulatiei si, in general, a formarii unei maniere de interpretare incadrata intr-un stil anume. Dar acest fapt poate deveni cu timpul si un dezavantaj, impiedicand dezvoltarea fireasca a personalitatii artistice.
* Nume generic al negativelor muzicale destinate studiului
Copyright © 2024 - Toate drepturile rezervate